Sømærke og badehuse Blokhus strand Jammerbugten

Sømærker ved Vesterhavet

Foto: Mette Johnsen

Hvis fyrtårne er havets trafiklys, så er sømærker havets vejskilte. De er opsat for at vejlede skibsfarende og advare om farlige områder. Hver af de gamle sømærker er unikt udformet, derfor kunne skipperne bruge dem til at bestemme sin position ved at tegne dem ind på søkortet.

Vesterhavet er et lumsk farvand, der har forårsaget mange skibbrud gennem tiderne. Indtil 1705 nød mange af vestkystens beboere godt af de tragiske forlis, det var nemlig meget normalt at samle og sælge vraggods for at tjene lidt ekstra til føden. I 1705 fik staten ejendomsret til strandede skibe, og det blev derfor ulovligt for private borgere at videresælge deres fund.

Der gik længe før søfartssikkerhed for alvor blev en vigtig prioritet. De fredede sømærker, som du ser i dag, blev opsat i 1884-1885 sammen med en række redningsstationer, for at øge sikkerheden langs vestkysten. De var en del af et netværk på 23 båker, der strakte sig fra Skagen i nord til Blåvands Huk i syd. De supplerer også fyr- og kirketårnene som landkendingspunkter. De er op til 12 meter høje og af de 23 oprindelige sømærker, står 11 endnu. Derudover står der også en rekonstruktion i Blokhus.

Sømærker er havets vejskilte langs Vesterhavet

Sømærket i Blokhus blev sprængt i luften i 1944 under anden verdenskrig, men for at bevare kulturhistorien blev en rekonstruktion opført i 2006. Nordjylland er regionen med flest af de oprindelige sømærker, udover Blokhus kan du se sømærker i Gl. Skagen, Løkken, Stenbjerg, Vigsø og Bøgsted Rende. Tre af de nordjyske sømærker findes altså i Nationalpark Thy, som også byder på mange andre spændende oplevelser. 

I dag pryder sømærkerne landskabet, og de er vestkystens vartegn samt populære seværdigheder, selvom ikke mange ved, hvad de er. Teknologien har gjort de oprindelige sømærker overflødige, men man bruger stadig båker og andre sømærker. Nutidens båker bruges bl.a. til at vise sikker vej gennem snævert farvand og til at guide indsejling til havne, men de kan også signalere områder med kabler eller rørledninger på havbunden, militære forbudsområder, fredningsområder og gravelinjer.