Målgrupper og markeder | VisitNordjylland
I sommerhus

Målgrupper og markeder

Den nordjyske strategi arbejder i sin målgruppeafgrænsning med de samme motivbaserede målgrupper, som også er beskrevet i den nationale turismestrategi, Vores Rejse. På nationalt plan arbejdes der med i alt 9 motivbaserede målgrupper. I nordjysk turisme har vi valgt en fokusering på baggrund af vores turismes karakteristika og styrker, hvilket betyder, at vi i nordjysk turisme arbejder med de to ferieturismemålgrupper: Det Gode Liv og Sjov, Leg & Læring. 

Motivbaserede målgrupper 

Det Gode Liv

Det Gode Liv målgruppen er er hovedsageligt voksne, der rejser uden børn. Gæsterne kommer primært fra Danmark og nærmarkederne Tyskland, Norge og Sverige.  Det Gode Liv holder ferie for at nyde livets gode stunder og koble af fra hverdagen. Det Gode Liv overnatter primært i feriehuse og på camping, hvor der er rig mulighed for at opleve lokalområdets natur, gastronomi samt kulturelle og historiske seværdigheder. I forhold til Sjov, Leg & læring er der også en stor andel af målgruppen, der overnatter på hotel.

VisitDenmark estimerer at Det Gode Liv udgør 1,3 mio. af ferieovernatningerne i Nordjylland. Målgruppen er attraktiv på grund af deres mellemhøje døgnforbrug. I 2013 omsatte Det Gode Liv for 710 mio. kr. i Nordjylland.

Fakta om Det Gode Liv:

  • Voksne par på korte og lange ferier

  • Transportmiddel: primært bil og færge

  • Primær overnatningsform: feriehus og camping

  • Døgnforbrug: 526 kr. pr. person

  • Feriemotiv: naturskønne rammer, hvor der er rig mulighed for at nyde livets gode stunder sammen

  • Ferieaktiviteter: udforskning af de lokale byer, gåture i naturen, restaurantbesøg og god mad

Sjov, Leg & Læring

Sjov, Leg & Læring målgruppen er familier, der rejser med børn. Gæsterne kommer primært fra Danmark og nærmarkederne Tyskland, Norge og Sverige.  Målgruppen Sjov, Leg & Læring holder ferie for at nyde samværet i børnevenlige og naturskønne omgivelser. Målgruppen overnatter primært i feriehuse og på camping. Målgruppen er vigtigst i Nordjylland og Syddanmark, og kommer især i højsæsonen. VisitDenmark estimerer at Sjov, Leg & Læring udgør 1,5 mio. af ferieovernatningerne i Nordjylland. I 2013 omsatte Sjov, Leg & Læring for 740 mio. kr. i Nordjylland.

Fakta om Sjov, leg & læring:

  • Børnefamilier på korte og lange ferier
  • Transportmiddel: primært bil og færge
  • Primær overnatningsform: feriehus og camping
  • Døgnforbrug: 337 kr. pr. person
  • Feriemotiv: børnevenlige naturskønne rammer, hvor familien kan være sammen - tæt på naturen og de spændende attraktioner
  • Ferieaktiviteter: strand- og gåture, udforskning af de lokale byer, besøge attraktioner og spise på restaurant/café
  • 48 pct. af målgruppens familier har børn i alderen 0 til 6 år.
  • 50 pct. af målgruppens familier har børn i alderen 7 til 12 år. Blandt de norske, svenske og hollandske familier er der en noget større andel, der har børn i alderen 7 til 12 år 

VisitDenmark.dk kan du læse meget mere om de motivbaserede målgrupper: Det Gode Liv og Sjov, Leg & Læring.

 

Markedsprofiler

Vil du vide mere om nærmarkederne Tyskland, Norge og Sverige?

I markedsprofilerne kan du læse om nøgletal og rejsemønstre for de vigtige internationale markeder:

Profil af det tyske rejsemarked

Profil af det norske rejsemarked

Profil af det svenske rejsemarked

Profil af den hollandske marked

Profil af det britiske marked

Kilde: VisitDenmark

Del denne side

Mand med bærbar computer

Pressekit

Find inspiration og fakta til pressehistorien om Nordjylland. Hvis du ikke finder lige præcis den vinkel du ønsker, er du velkommen til at kontakte vores pressemedarbejder.

Ferie året rundt i Nordjylland

Der sker altid noget i Nordjylland, så mangler I inspiration så tag en pause og gå på opdagelse.

Populære destinationer i Nordjylland!

Fra det nordligste til det sydligste punkt af Nordjylland består af 10 områder: Toppen af Danmark, Jammerbugten, Læsø, Brønderslev, Thy, Mors, Aalborg, Vesthimmerland, Rebild, Mariagerfjord.