Strategi Fyrtårn Nordjylland 2011 - 2013

Den nordjyske turismestrategi Fyrtårn Nordjylland 2011 - 2013 er den fælles plan for nordjysk turisme, der i de kommende år vil være pejlemærke for turismens erhvervsudvikling i Nordjylland.

Fyrtårn Nordjylland bygger videre på Vision 2020 planen for nordjysk turisme, som blev lanceret i 2007. Den overordnede retning i Vision 2020 er den samme for de kommende år. Men verden er under fortsat forandring. Denne plan er et udtryk for en opsamling af erfaringerne fra de seneste år og et ønske om tilpasningen og en udstikning af rammerne for årene 2011 – 2013.

Strategien ligger til grund for de indsatsfelter, som VisitNordjylland sætter fokus på i den kommende tre års periode. Centralt for den nye strategi er, at den i forhold til den første strategiperiode Mit Nordjylland 2008 - 2010 er blevet mere fokuseret, mere forretningsorienteret og mere differentieret.

Det betyder bl.a. at de primære indsatsområder i den nye strategi er slanket ind fra fire til tre kerneindsatser. De tre indsatsfelter er Sjov, leg og læring, Det gode liv og Meet Nordjylland og betegner de områder hvor Nordjylland allerede står stærkt og samtidig har størst udviklingsmuligheder. Det er på disse indsatsfelter, at Nordjylland skal bygge de lokomotiver, der skal give skabe fornyet vækst i nordjysk turisme. 

Læs Fyrtårn Nordjylland strategiplan

Læs hele strategien Fyrtårn Nordjylland 2011- 2013. Klik her 

Læs projektkataloget

På baggrund af strategien er der defineret i alt 8 konkrete projekter, der skal være med til at sikre fremdriften imod de strategiske pejlemærker.

Se en overordnet beskrivelse af de 8 projekter i projektkataloget

Læs også om projektindsatsen Kystbyer i vækst

Med støtte fra Den Konkurrenceudsatte Pulje udruller VisitNordjylland et landsdækkende projekt, der i perioden 2012 - 2014 skal skabe fornyet vækst i dansk kystturisme. Læs om projektet her.